Landskap ialah istilah daripada Bahasa Belanda bermaksud pemandangan desa. Landskap didefinisikan sebagai apa-apa yang terdapat di permukaan bumi sama ada elemen semulajadi seperti tumbuh-tumbuhan, tasik, gunung-ganang, sungai, laut, air terjun, paya, dan hutan belantara, atau elemen buatan manusia seperti jalanraya, rumah, bangunan, kolam buatan.

Selain itu, landskap merujuk Kamus Dewan 1989 bermaksud keadaan taman dan sekitar sesebuah rumah. Landskap juga merujuk Kamus Landskap 2005 bermaksud elemen yang terdapat di muka bumi yang terhasil daripada kejadian alam semula jadi seperti gunung dan lautan atau yang terhasil daripada aktiviti ekonomi, kebudayaan dan politik seperti perlombongan, pembandaran dan sebagainya yang dapat dipersepsi oleh individu.

Tetapi, landskap herba pula memberi definisi yang berbeza. Seni tanaman landskap dipercayai sudah wujud sekian lama seperti lamanya kewujudan manusia. Walau bagaimanapun, kaedah penanaman herba secara perladangan dan tanaman hiasan adalah masih baru. Ia bermula sebagai kebun herba di belakang rumah untuk tujuan kegunaan harian dan berkembang menjadi taman-taman herba yang kecil untuk kegunaan khasiat perubatannya. Kebanyakkan tumbuhan landskap yang terdapat di bandar-bandar adalah merupakan tumbuhan ornamental yang mempunyai nilai estetik yang cantik dan menarik.
Tidak banyak tumbuhan aromatik dan herba yang digunakan sebagai sebahagian daripada tanaman landskap. Keindahan landskap akan lebih menarik jika tumbuhan hiasan turut diselang-selikan dengan tummbuhan aromatik dan herba sebagai salah satu identiti yang mempunyai nilai eksotik untuk menunjukkan kekayaan sumber alam semulajadi negara ini. Faktor yang perlu dipertimbangkan untuk mewujudkan taman herba adalah bergantung kepada kegunaan dan kesesuaian jenis pokok mengikut keperluan seseorang itu sendiri.

Kebiasaannya, taman herba diwujudkan berasaskan konsep tema sebagai kulinari atau perubatan. Walaupun ia mempunyai kurang nilai estetik dengan kombinasi yang betul, anda boleh mewujudkan suasana landskap herba yang dramatik. Berikut adalah antara tips yang berguna bagi anda:-

a) Kaji sifat-sifat fizikal setiap herba secara individual dari aspek pembungaan, warna, tinggi, tekstur, corak pertumbuhan. Sebagai contoh, salah satu jenis daun selasih yang mempunyai warna ungu terang serta mengeluarkan aroma yang segar.

b) Wujudkan kombinasi yang efektif. Sebagai contoh, menanam tumbuhan herba yang berbeza dari segi warna secara berhampiran untuk mewujudkan warna yang harmoni.

c) Pilih warna tema (biru dan ungu, hijau dan kuning, merah dan jingga, warna lembut dan sebagainya). Cuba elakkan penggunaan lebih daripada tiga warna yang berbeza di kawasan taman anda. Terlalu banyak warna akan mewujudkan suasana taman yang serabut.

d) Bina kesinambungan dengan mengenal pasti tempat yang sesuai untuk menanam setiap herba yang berbeza. Tanam mengikut ketinggian di mana pokok rendah di hadapan manakala pokok tinggi diletakkan di belakang.

e) Susun secara berkelompok. Tumbuhan herba nampak lebih dramatik dengan kesan visual yang lebih menarik jika ditanam secara berkelompok berbanding dengan sebaliknya.

f) Wujudkan aroma dan bauan yang wangi dan menyegarkan dengan menempatkan secara strategik di kawasan taman tersebut. Letakkan tumbuhan herba yang mempunyai bau yang wangi berhampiran jalan atau depan rumah di mana bauan yang wangi itu dapat dihidu apabila kawasan tersebut dilalui.

Ketika kecenderungan orang ramai sebagai pengguna mula terarah kepada produk semula jadi, mereka kini memilih untuk menjadikan tumbuhan sebagai bahan utama kegunaan harian. Produk tersebut mungkin ubat-ubatan, makanan atau produk penjagaan kesihatan berasaskan herba yang kini semakin popular. Justeru, apabila semakin banyak pihak mula menyedari kecenderungan tersebut dan mengambil langkah proaktif menjalankan penyelidikan mengenai tumbuhan herba, ia boleh dianggap satu perkembangan positif. Menjalankan penyelidikan mengenai khasiat herba tidak sahaja membantu mempromosikan tumbuhan tersebut secara langsung tetapi masyarakat juga kini mula menghargai bukti saintifik dan khasiatnya.

Taman tidak sukar untuk dibentuk. Apa yang penting, mempunyai koleksi tumbuhan herba yang aik dan susunan yang sempurna. Lebih menarik jika herba yang ditanam itu ada keistimewaannya dan berkhasiat. Penanaman tumbuhan herba perlu bersesuaian dengan tumbuhan itu sendiri. Sesetengahnya sesuai di kawasan teduh dan sebahagian sesuai ditanam di kawasan terbuka.

Tumbuhan herba juga boleh ditanam di ruang yang kecil, berbeza dengan tumbuhan kategori lain. Penggunaan pasu juga lebih praktikal bagi tumbuhan-tumbuhan herba yang rendah dan boleh dijadikan fokal point dalam peragaan taman. Bagi sesetengah penggemar taman akan memanam tamnaman herba seperti pegagaatau bebuas di dalam pasu bulat dengan bukaan yang besar di sudut-sudut taman.

Tumbuhan herba juga boleh ditanam dalam bentuk batas. Tanaman akan kelihatan lebih kemas dan tersusun jika diolah secara berbatas. Batas penanaman boleh dibina dengan pelbagai saiz, sama ada bulat, memanjang atau bentuk segi. Susunan tinggi atau rendah tanaman herba juga penting untuk menyerikan lagi peragaan taman.
Ada pelbagai jenis landskap tanaman herba yang di tanam sekitar rumah atau banggunan. Tanaman herba berbeza dari segi pokok, bentuk, warna dan jangka masa hayat. Terdapat beragai-agai jenis herba, antaranya herba hiasan, herba berkhasiat dan herba beracun.

Ada beberapa cara penjagaan landskap yang perlu diberikan perhatian untuk memastikan laman terus cantik dan kekal lama terutama kepada tanaman herba. Perkara utama dalam penjagaan landskap tanaman herba adalah penyiraman pokok yang perlu dilakukan untuk memastikan jumlah air mencukupi diserap tisu tumbuhan. Membuang daun mati termasuk kerja pemangkasan dapat mencantik dan menyuburkan pokok. Kita tahu bahawa pokok memerlukan air untuk hidup, tetapi terlalu banyak air boleh menjejaskan pertumbuhan pokok. Justeru, tentukan jenis pokok herba yang ditanam, kerana sesetengah pokok herba memerlukan sedikit air manakala ada yang memerlukan air dengan banyak.
Satu lagi aspek yang penting untuk menjaga laman adalah pemangkasan pokok. Pemangkasan menyebabkan tekanan kepada pokok, jadi jangan pangkas jika tidak ada tujuan spesifik atau tanpa idea kesannya. Tujuan pemangkasan adalah untuk kesuburan, membentuk pokok, keselamatan, penggalakan dan pengeluaran bunga serta daun herba. Pemangkasan yang betul boleh mencantikkan pokok dan jika tersalah potong menyebabkan pokok hilang kecantikan, bentuk atau akan rosak. Memotong dahan yang mati atau cedera serta membuang tunas air juga termasuk dalam kerja pemangkasan untuk kesuburan pokok herba.

Jesteru itu, Pembinaan Landskap bagi tanaman herba adalah sangat penting kepada halaman samada halaman rumah terutama di kawasan bandar dan luar bandar kerana tanaman tersebut bukan sahaja mencantikkan kawasan tetapi ia juga untuk dijadikan ubat-ubatan untuk kegunaan penanamnya terutama kepada semua lapisan masyarakat samada untuk perubatan atau pun kecantikan bagi lelaki dan wanita.